1981-08-21 Proces
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-08-21 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
opmerking
*[9120]*
Fens signaleert selectief lezen, zowel bij zichzelf als bij anderen. Hij oppert onderzoek naar receptie en het proces van klassiek–wording van een hele reeks klassiek geworden gedichten.
Genoemd worden van Bloem: "Media vita" en "Het verlangen", van Vasalis: "Parken en woestijnen", en enkele gedichten, o.m. 'Wijding aan mijn vader' van Van de Woestijne en 'Marc groet 's morgens de dingen' van Van Ostaijen.
Termen
beeld van dichter zoals bij lezer gevormd door (deel van) het oeuvre belezenheid » leesleven van lezer » SOMS: leescirkel» bekendheid met lit. werk Bloem, J.C. bloemlezing (: de selectie » keuze : het kiezen; normen bij de keuze) bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] evergreen(s) » bekendste gedicht(en) » tophit(s) Fens suggereert» stelt (onderzoek) voor» hoopt» zou willen dat...\ (enz.) Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) hele oeuvre / éne gedicht kiezen » keuze » noodzaak tot keuze » (noodzaak tot) selectie » kleur bekenn klassiek » "monument" » "eeuwigheidswaarde" gekregen langzaam klassiek worden » welke auteurs zijn straks klassiek? Waardoor? literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] Nijlen, Jan van Ostaijen, Paul van persoonlijke canon receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk) Roland Holst, Adriaan schiftingsgeschiedenis » selectie (OOK: sociale –\ EN: door literaire kritiek) schoolboek » –uitgave » leerboek » voor school bedoeld » schoolboekens schuldgevoel bij lezer (OF: bij niet–lezer!) » schuldgevoel bij ontrouwe lezer selectief lezen » selectief gelezen Vasalis, M. [pseudoniem van M. Drooglever Fortuyn–Leenmans] wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze? Weremeus Buning, J.W.F. Woestijne, Karel van de

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2