1981-07-31 Oude foto's
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-07-31 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Fens citeert passages uit enkele verhalen van een wat oudere Carmiggelt–bundel, die voor jongere lezers voetnoten zal behoeven om begrijpelijk te zijn.
Amsterdam beeldvorming mbt. (historische) werkelijkheid cq. persoon » beeld van verleden Campert, Jan Campert, Remco Carmiggelt als sociale geschiedschrijver en geschiedschrijver van de taal Carmiggelt, S. (Simon) [pseudoniem als columnist: Kronkel] contact met verleden gezocht c.q. ervaren » het verleden herkend cq erkend context van literair werk (ook historisch) dagelijksheden van het verleden » dagelijks leven van vroeger documentaire » documentaire waarde » documentaire functie documentaire roman » documentaire karaktertrekken in roman c.q. verhaal Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] geschiedenis » historie » historische informatie herinnering » herinneren » zich herinneren historisch gebeuren » geschiedenis : getransformeerd tot fictie of verhaal historisch refentiekader » kennis van de geschiedenis jaren '50 (van de 20e eeuw) Lieftinck, P. (Piet) [(oud–) minister van financiën] nostalgie » droef verlangen (naar verleden)\ (berustend) heimwee naar voorbije Parool, Het [dagblad] referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] Rost van Tonningen, Meinoud Marinus verdwenen historische context v. (literair) werk » onbekende context lit. werk verdwenen wereldbeeld (voorbij» achterhaald» overleefd» vergaan» versplinter verdwijnend referentiekader » verdwenen 'context'\ voorbij (literair) tijdperk vergankelijkheid » aftakeling» dood» sterfelijkheid» vergetelheid»vern vergeten » vergeten worden » onbekend geworden cq gebleven » verwaarloosd vergeten boek (–en): (door lezer) vergeten lectuur » OOK: veronachtzaamd werk verhaal » novelle(n) » vertelling(en) » short story » verhalenbundel » verleden / heden ; relatie verleden – heden verouderde » verouderende» gedateerde literaire teksten (c.q. poëzie of kunst) verouderen van tekst(en) » veroudering van stijlmiddelen c.q. presentatie Vijftig » Vijftigers » beweging van "Vijftig"
  • Vergeet het maar / S. Carmiggelt

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2