1980-06-06 Betekenis [*]
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1980-06-06 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Dit stuk sluit aan op dat van twee weken eerder ('Biografie'). Fens citeert het laatste terzien van Achterberg's 'Eben Haëzer' en geeft de gangbare 'vertaling' van die Hebreeuwse naam. Ook de eerste regel van het vers en twee regels uit het tweede kwatrijn worden aangehaald. – Als daarna het sonnet 'Komaf' ter sprake komt citeert Fens daarvan o.m. de laatste drie regels. Tenslotte worden ook regels uit Bloem's 'De Dapperstraat' en uit een daarop doelend kwatrijn van Van Nijlen aangehaald (: 'Ik liep, als gij nooit in de Dapperstraat. [...]).
aanvechtbare hantering literair werk tbv. biografie (bv. als autobiografisch) Achterberg, Gerrit beslotenheid » geborgenheid (OOK: – als literair motief) betekenis » SOMS: betekeniswaarde betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Bloem, J.C. close reading » demonstratie van close reading Dapperstraat (Amsterdam) fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) historische aanleiding vs. werkelijke betekenis in kunst huis als literair motief » adres als literair motief ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » interpretatie van titel c.q. van ondertitel isolement / gemeenschap [OOK: isolement/ collectiviteit; hang naar isolatie] isolement / participatie kennis van historisch model: geen antwoord op vraag naar betekenis van gedicht literair personage (literaire figuur) / reële (historische) persoon c.q. model Nijlen, Jan van schrijverspersonage / (historische) persoon 'volgens de burgerlijke stand' slot » laatste regel » slotregel » einde » afsluiting » slotzin » sonnet vader als lit. motief» vaderschap» –figuur zoeken cq bevechten als lit. motief verband leven–werk bij auteur (–s) verleden / heden : als literair motief (SOMS: afscheid van het verleden)
  • Eben Haëzer / [gedicht van] Gerrit Achterberg
  • Komaf / [sonnet van] Gerrit Achterberg