1977-09-09 Triomf
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1977-09-09 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
opmerking
*[8797]*
Beter dan het veelgeprezen 'Bouwval' en het te gekunstelde tweede verhaal uit die bundel is naar de mening van Fens het verhaal 'De waarheid en mevrouw Kazinczy': "het verhaal leidt als verhaal een vrijer leven, de lezer zit niet in de vermoeide positie van de dubbele waarnemer".
Van de (negatief beoordeelde) debuutroman citeert en commentarieert Fens de beginalinea. – Positiever is hij over de wel wat ongelijksoortige verhalen in de bundel van Oek de Jong; daar levert in het "onpretentieuze" titelverhaal het schrijfplezier leesplezier op; 'De mars van Giuseppe' mag eveneens geslaagd heten, evenals het "jeugdverhaal" 'De vogelmens'; 'Rita Koeling' "houdt het in zijn lengte niet". Maar: "Zowel de aanwezigheid van een vrije verbeelding als de afwezigheid van die hinderlijke dubbele focus maakt de winst uit van dit debuut dat door de bundel van Kellendonk wat in de schaduw is gedrongen."
Termen
begin » beginzin » aanvangszin (c.q. beloftenvolle – ) » inzet » eerst debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première dubbelzinnigheid als artistiek maniertje Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » Jong, Oek de jonge mensen als literair motief » jeugd als literair motief Kellendonk, Frans kunstmatig (–heid): hypergeraffineerde constructie » overzorgvuldig» –verfij Matsier, Nicolaas onderwijs als literair motief » school(leven) c.q. leraarschap als lit. motief overschat » opgeklopte waardering » waarde opgeklopt Siebelink, Jan verhaal » novelle(n) » vertelling(en) » short story » verhalenbundel »
Besproken publikaties
  • Oud–Zuid / [verhalen van] Nicolaas Matsier
  • lust voor het oog, Een – / [roman van] Jan Siebelink
  • Bouwval / Frans Kellendonk
  • hemelvaart van Massimo, De – / [verhalen van] Oek de Jong

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2