1976-12-17 Subversief onderzoek
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1976-12-17 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
opmerking
*[8723]*
Fens citeert uit de besproken publicatie een gefacsimileerd briefje dd 20.12.1890 van Van Schendel aan de redactie van De Nieuwe Gids en concludeert bij dat "prachtige regelmatige handschrift": "Van Schendel moet al heel vroeg geweest zijn wat hij altijd gebleven is: een 'éminence grise'"; eerder in het stuk signaleert hij de "dominerende positie" en het vergeestelijkte, "afwezige" uiterlijk van Van Schendel op de (weinige) foto's die van hem bewaard zijn.
[WELLICHT ONTBREEKT HIER EEN OPSTEL VAN FENS IN DE STANDAARD VAN 18.12.1976: 'Interpretatie', NAV. EEN TV–GESPREK MET GOMPERTS. NOG NAZOEKEN!]
Termen
aristocratie » aristocratisch » (stijlvolle) voornaamheid » chic » sjiek Bloem, J.C. Claes, Ernest dichterpersonage: dichter is in en door zijn werk herkenbaar als taalgestalte Eliot, T.S. (Thomas Stearns) foto (–'s) van auteur(s) » met foto van auteur(s) Gomperts, H.A. Heijermans, Herman [pseudoniem soms: Samuel Falkland jr.] klassiek » "monument" » "eeuwigheidswaarde" gekregen kunstenaar (: dichter» auteur» componist) verdwijnt in (bovenpersoonlijk) werk maker / maaksel, verhouding – » verhouding schepper en zijn schepping Nederlands Letterkundig Museum en Documentatiecentrum te Den Haag Nieuwe Gids, De – . Tijdschrift voor Letteren, Kunst, Politiek en Wetenschap Nijlen, Jan van portret (–tten) (o.m. van schrijvers) » portrettering (o.m. van schrijvers) Roelants, Maurice Roland Holst, Adriaan Schendel, Arthur van Schrijvers Prentenboek(en) sculptuur » beeldhouwwerk » –kunst» (stand) beeld (–je)\ monument&raqu Teirlinck, Herman tentoonstelling » expositie » overzichts– c.q. herdenkingstentoonstelling Toussaint van Boelaere, F.V. Vermeylen, August Vondel, Joost van den Wertheim, J.G. X NOG NAZOEKEN » VERIFIEREN » CONTROLEREN!! (daarna dit trefwoord verwijderen)
Besproken publikaties
  • Arthur van Schendel / [samengest. door] Corinna van Schendel, Gerrit Borgers; [inleiding van] H.A. Gomperts

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2