2004-02-05 poëzie van Krommenie, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2004-02-05 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
In dit lichtelijk ironiserend stukje citeert Fens het bijschrift bij het in het museum van Zaandam geëxposeerd kunstwerk 'Colourful', en brengt hij het voorwoord van de socioloog Vuijsje het bij de tentoonstelling uitgebrachte platenboek wat badinerend ter sprake. ("Een heel mooi stuk, sociologie op haar best en dat wil zeggen: literatuur. Waartoe dwingt literatuur je? Het vergeten van de uitzonderingen. Alles is regel. Dat doet ook de goede sociologie. Het is waar want het klopt. [...] Het lieve aan Vuijsje is dat hij het gewone als het bijzondere beschrijft.")
beeldende kunst Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Gorter, Herman humoreske » badinage » badinerie » spottekst » boutade » sotternie Jisp (Noord–Holland) kinderlijk = dichterlijk = gewoon = bijzonder (: alles als nieuw kunnen zien) Krommenie landschapschilder » landschapschilderkunst museum » musea naam » (betekenis v.) naamgeving » voor– cq. achternamen [OOK: van personages] onderschrift » bijschrift » (begeleidende) tekst(en) bij afbeeldingen etc. regel / uitzondering(en) schilderkunst » schilder (–s) sociologische aspecten » sociologie » socioloog sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...) tentoonstelling » expositie » overzichts– c.q. herdenkingstentoonstelling Vuijsje, Herman Zaan » Zaandam » Zaans » Zaanstad » Zaanstreek » Zaankant zondagsschilder (–kunst) » naïeve kunst » amateurschilder(s)
  • Mooi zooitje / [met voorwoord van Herman Vuijsje, socioloog]

• Open originelen in nieuw venster: Deel