2002-08-22 Orpheus
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2002-08-22 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Ter sprake komen o.m. het tijdens het zomerse openluchtconcert op pontons in de Amsterdamse Prinsengracht door het Volendams Operakoor gezongen slavenkoor uit Verdi's "Nabuco", en het aan het slot door iedereen meegezongen 'Aan de Amsterdamse grachten'.
Het overigens heel positief getoonzette stukje (met veel literaire en ook bijbelse verwijzingen) eindigt in mineur (: de Westertoren "stond in het floodlight en dat gaf het bovenstuk een teringachtige kleur: de toren stond voor mijn ogen te bederven van ouderdom. De muziek werd vals, want te opgewekt. Ik voelde me bedroefd. Ik had het einde der tijden gezien.")
Amsterdam concert » muziekuitvoering » concertpraktijk » SOMS: uitvoeringspraktijk grachtengordel » grachtenhuis » gracht(en) Londen muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek opera » opera's » opera–achtig karakter » operavoorstelling Orpheus als literair motief » Orpheïsch Prinsengracht » OOK: (openlucht–) concert op Prinsengracht te Amsterdam Styx – Orpheus – Eurydice » OOK: Lethe EN»OF: Charon Verdi, Giuseppe F.F. Westerkerk » Westertoren » Westermarkt (: Amsterdam)