2001-11-15 meest volmaakte muziek, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2001-11-15 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Met een lang citaat uit het dagboek van Constantijn Huygens over diens reis naar Venetië in 1620, waar hij op 24 juni "de meest volmaakte muziek hoorde die ik ooit van mijn leven te horen denk te krijgen": vespers van Monteverdi.
Fens: "De schepper van de volmaaktste muziek werd twee jaar voor zijn dood geboren" [: Bach, 1685].
Genoemd worden de "Maria–Vespers" (1610), en de uit de bestaande vespers gemaakte reconstructies van resp. Frits Noske: "Monteverdi–Vespri di S. Giovanni Battista" (compact disc uit 1988, o.l.v. Gustave Leonhardt) en van Paul McCreesh (1993): "Venetian Vespers".
2007: DIT STUK IS DOOR FENS GEBUNDELD IN "IN HET VOORBIJGAAN" Bach, Johann Sebastian Concertgebouw te Amsterdam (OOK: Kleine Zaal van – ) Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Huygens, Constantijn individuele muziekreceptie » muziekbeleving » muziekervaring Leonhardt, Gustav » SOMS: Leonhardt Consort liturgie van het koorgebed » OOK: vespers McCreesh, Paul Monteverdi, Claudio muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek muziek op grammofoon» compactdisc» radio» (beluisteren) » OOK: lied(jes)... muziekwaardering Noske, Frits Shakespeare, William Stevens, Dennis Venetië » Venetiaans