2001-06-15 Heilige oorlog tegen de natte hel
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2001-06-15 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
Met een illustratie uit de (enthousiast) besproken bloemlezing: Pater Antonio Vieira s.j..
Fens geeft een lang citaat uit de 'Preek van Sint–Antonius', en noemt de 'Preek voor het welslagen van de Portugese wapenen tegen die van Holland', het 'jaarverslag' aan de generaal van de orde (1628), en de 'sterke nota' ('Papel forte').
allegorie » allegoriseren » allegorisch denken bijbelcitaat » verwijzing(en) naar bijbel » bijbelse toespeling(en) bijbellezen » lezen van de bijbel » OOK: bijbelclub » bijbelgroep bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) Brazilië » Braziliaanse literatuur » Braziliaanse kunst (–enaar) brief (–ven) » correspondentie geloof » religie » godsdienst geschiedenis » historie » historische informatie geschiedenis van het gebruik van de Bijbel » – van het lezen van de Bijbel heilige strijd » heilige oorlog » geloofstwist » godsdienstoorlog(en) Hein, Piet jezuïet (–en)\ jezuïetenorde» paters cq broeders s.j.\ OOK: invloed van... Johan Maurits, prins – ketter » ketterij » ketters » (kerk–) scheuring » scheurmaker(s) Lemmens, Harrie missie » zending » missionering » geloofsverkondiging » (her–) kersten oorlog » oorlogsellende» burgeroorlog» gruwelen» verwoesting (OOK als lit.mo oorlog als lit. motief » oorlogsverleden» –situatie» W.O. I of II als lit.mo politiek » politicus (–ci) » beleid» bestuur» staatszaken» [OOK: Portugese literatuur » literatuur in het Portugees » Portugeestalige lit. preek » preken » homilie vertaling uit het Portugees (c.q. Galicisch–Portugees) Vieira s.j., Antonio zeventiende eeuw (–s)
  • natte hel, Een – . Brieven en preken van een Portugese jezuïet / Padre Antonio Vieira; [gekozen, vertaald en van een nawoord voorzien door] Harrie Lemmens

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2