1965-06-12 Geloofwaardigheid en authenticiteit. Boeken rond het ik. Renée Plate, Loden Vogel, Alfred Kossmann. Dagboek, brieven en reisnotities
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-06-12 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
Fens citeert uit Vogel's dagboek een lange passage van 12 maart 1945.
De helft van het artikel is gewijd aan een (uiteindelijk negatieve) bespreking van het debuut van Plate ("De brieven blijven kunstprodukten, de noodzaak van hun genre niet waar makend, daardoor geen geloof wekkend en geen authentieke literatuur blijkend").
Over Vogel's dagboek, waarin duidelijk wordt hoe de auteur in Bergen–Belsen zijn individualiteit tracht te bewaren, is Fens positief, al is de slotzin van de flaptekst aanleiding tot een stekelige opmerking.
Nav. Kossmann's (gewaardeerde) reisreflecties wordt diens eerdere "Reislust" genoemd; diens directe reiservaring boeien hem overigens "meer dan de meningen van de levensreiziger, die zijn dagelijks brood kunnen zijn, maar voor mij groene kaas blijven". Het best geslaagd acht hij het bij de publikatie in "De Gids" in een eerdere bespreking [De Tijd–Maasbode" dd 31.3.65: 'Sinds 1837'] al gesignaleerde 'Reis op een kustvaarder'. [Een negatieve waardering van "De smaak van groene kaas" ook in De Tijd–Maasbode, 'Tijdschriften I', dd 10.3.64 RM].
algemeen vs individueel» persoonlijk» toevallig» incidenteel» uitzonderlijk brief als vorm van verhaal of essay» tekst cq verhaal in briefvorm» open brief concentratiekamp » Jappenkamp » strafkamp [OOK: – als literair motief] concentratiekamp Bergen Belsen dagboek » journaal debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & Fens als katholiek» OOK – (lijkt) als katholiek cq gelovige gestoord» beledigd fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) Gids, De – [tijdschrift] herdruk » (SOMS: herziene) heruitgave(n) » hereditie(s) » nieuwe druk(ken) Herzberg, Abel huwelijk » huwelijk (–sproblematiek) als (literair) motief identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c identiteit bedreigd» zelfstandigheidsverlies» gevecht om eigen individualiteit ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » individualist (–isme)\ (elitair» autoritair) eenling» solist» OOK als lit.mo informatie op stofomslag of kaft » flaptekst » blurb » aanbevelingstekst innerlijke reis » gefantaseerde zwerftocht » verbeeld reizen jodenvervolging » holocaust » jodenvernietiging » jodenhaat » pogrom(s) Kossmann, A. (Alfred) Plate, Renée reflectie » (zelf–) bezinning» zelfreflectie» introspectie» innerlijke reis (zwerven» trekken» onderweg» tocht» dwalen» bewegen) als literair reiziger » reis » reizen » reisverhaal » reisliteratuur » reisboek &ra relatie van auteur tot verleden » schrijver zoekt (OOK: zijn» haar) verleden tekst (niet) goed vinden: tekst (niet) geloven » (on)geloofwaardigheid v.tekst Vogel, Loden – [pseudoniem van Louis Tas] vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)
  • Brieven aan mijn man / Renée Plate
  • Dagboek uit een kamp / Loden Vogel