| *[7184]*
Fens citeert uit Vogel's dagboek een lange passage van 12 maart 1945.
De helft van het artikel is gewijd aan een (uiteindelijk negatieve) bespreking van het debuut van Plate ("De brieven blijven kunstprodukten, de noodzaak van hun genre niet waar makend, daardoor geen geloof wekkend en geen authentieke literatuur blijkend").
Over Vogel's dagboek, waarin duidelijk wordt hoe de auteur in Bergen–Belsen zijn individualiteit tracht te bewaren, is Fens positief, al is de slotzin van de flaptekst aanleiding tot een stekelige opmerking.
Nav. Kossmann's (gewaardeerde) reisreflecties wordt diens eerdere "Reislust" genoemd; diens directe reiservaring boeien hem overigens "meer dan de meningen van de levensreiziger, die zijn dagelijks brood kunnen zijn, maar voor mij groene kaas blijven". Het best geslaagd acht hij het bij de publikatie in "De Gids" in een eerdere bespreking [De Tijd–Maasbode" dd 31.3.65: 'Sinds 1837'] al gesignaleerde 'Reis op een kustvaarder'. [Een negatieve waardering van "De smaak van groene kaas" ook in De Tijd–Maasbode, 'Tijdschriften I', dd 10.3.64 RM]. |