1965-03-23 Onderscheiden met P.C. Hooftprijs: LEO VROMAN: aan de top van Nederlandse poëzie. Zijn proza doet niet onder voor zijn verzen
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-03-23 bijzonder
Plm. duizend woorden tellend stuk met portretfoto van Vroman, waaronder bijschrift: Leo Vroman ...sympathiek... Zulks tgv. diens aanstaande onderscheiding met de P.C. Hooft–prijs, en de recente in ontvangst neming van de prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet.
In de tekst nog een ingekaderde kop in groot korps: Zelden hebben werk en dichter zo aan elkaar beantwoord. – Uit de tekst blijkt dit beeld versterkt door een persoonlijke ontmoeting met Vroman. Fens signaleert de mogelijkheid voor televisiekijkers om binnenkort hun beeld van Vroman bevestigd te kunnen zien of te kunnen corrigeren in een literaire ontmoeting tussen Gomperts en Vroman.
Verder twee tussenkopjes: Eerder vogel; en: Prestatie.
Dat laatste staat boven het slotdeel van het stukje; Fens signaleert daar de verschijning van een verzamelbundel opstellen van Marnix Gijsen: "Scripta manent"; daaruit haalt hij (in het Engels) een passage aan van een voor Amerikaans gehoor gehouden toespraak over Vroman.
Eerder zijn de eerste drie strofen geciteerd van het vers 'Samen uit' uit de bundel "Uit slaapwandelen".
Fens noemt (met vermelding van de uitgever: Querido) de verzamelbundel "126 gedichten", waarin Engelse gedichten en het recente bundeltje "Manke vliegen" niet zijn opgenomen, alsmede de verzamelbundel "Proza" (1960), waarin "Tineke", "De adem van Mars" en "Snippers".
Fens belooft spoedig de bundel "126 gedichten" te bespreken. [Dat gebeurt in De Tijd–Maasbode van 17.4.65: 'Tussen de klemmen van leven en dood. "126 gedichten" van Leo Vroman' RM.]
Fens interviewt » heeft gesprek met auteur c.q. kunstenaar Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Gids, De – [tijdschrift] Gijsen, Marnix [pseudoniem van Joannes A.A. Goris, alias Zeno] Gomperts, H.A. Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] P.C. Hooft–prijs » SOMS: Stichting c.q. Bestuur P.C. Hooft–prijs prijs van Stichting Kunstenaarsverzet prijzen: ereprijzen » literaire prijzen » prijsuitreiking etc. schrijver op televisie» in talk–show» in literair programma Vroman, Leo

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2