1965-03-20 tragi–comedie van een rups, De – . Correspondentie tussen Van Deyssel en Van Eeden
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-03-20 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
Met portretten van Lodewijk van Deyssel en Frederik van Eeden als jonge mannen.
Met diverse citaten uit de brieven van Van Deyssel, de auteur ("in werkelijkheid niet meer (...) dan een snel dovend jeugdtalent") op wiens aandeel in de correspondentie Fens bewust eenzijdig ingaat "om de eenvoudige reden dat dat mij het meest geboeid heeft".
aarzeling om te schrijven» moeite met of schroom tot schrijven» writer's bloc biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie biografische documentatie » autobiografische documentatie briefwisseling » correspondentie briefwisseling Van Deyssel – van Eeden brieveneditie » brieven uitgeven » brieven–editie » editeur van brieven commentaar » toelichting » annotatie » explicatie » aantekening(en) bij... creativiteit » scheppen » scheppingsvermogen » –kracht » –drift Deyssel, Lodewijk van [pseudoniem van Karel Johan Lodewijk Alberdingk Thijm] dichterschap problematisch geworden» ervaren documentair materiaal » documentatie » document(en) » procesakte » brieven editie » tekstuitgave (–editie» –verzorging) » editietechniek » Eeden, Frederik Willem van [een van diens pseudoniemen: Cornelis Paradijs] egodocumentatie » egodocument(en) excentriek » excentriekeling(en) » zonderling » volstrekt eigenzinnig geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden gezondheid » –szorg» medische of psychiatrische zaken c.q. hulp cq. wetenschap humorloos » gebrek aan humor » afwezigheid van esprit » geen gevoel voor humor jaren '80 en»of '90 van negentiende eeuw » (OOK: the Nineties in Engeland) jeugd en talent » jong (jeugdig) zijn ivm. succes » OOK: jeugdtalent jeugdsentiment » (idealiserend) (terug–) verlangen naar idylle van jeugd klagen » (egocentrisch) zelfbeklag » ik–gericht (OOK: – als literair motief komiek » lachwekkend » belachelijk » dwaas leegte » niets te vertellen » niets te zeggen » uiterlijk vertoon » lege vor li–te–ra–tuur » Dè Literatuur » Hoge Literatuur » erg lit literatuurgeschiedenis » –historisch » lit.–hist. onderzoek c.q. perspectief minor poet(s) » dichter(s) c.q. auteurs die hun belofte niet waar maken Narcissus » narcisme » op zichzelf gericht » egoïstisch » (–e) ze negentiende eeuw » 19e–eeuws omstreeks de eeuwwisseling 1900 » eind negentiende c.q. begin 20e eeuw onmacht tot dichten (c.q. tot schrijven» scheppen) als literair motief overschatting van het schrijverschap » schrijverschap tot mythe gemaakt persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief poëticaal » over het schrijven (zelf) schrijven » dichten als literair motief Prick, Harry G.M. psychische gezondheid » geestelijk verward » mentale ongezondheid » gestoord scheppingsproces » creatief proces » vormkracht schrijfproces » dichtproces schrijverschap » schrijvers » het schrijven » auteur (–s) » schrijver Tachtig, beweging van – (in de 19e eeuw) Tricht, H.W. van vriendschap » (jeugd–) vriend(en) » vriendschapsbetoon (OOK: als lit. motief) zelfbedrog (OOK: – als literair motief)
  • briefwisseling tussen Frederik van Eeden en Lodewijk van Deyssel, De – / Frederik van Eeden; Lodewijk van Deyssel; H.W. van Tricht [editeur]; Harry G.M. Prick [editeur]

• Open originelen in nieuw venster: Deel  Deel _1  Deel _2