1964-12-12 dominee achter de dichter, De – . Documentaire over François Haverschmidt. En de wereld trapte hem dood
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1964-12-12 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
Met portret van Haverschmidt in 1884.
Met enkele citaten. – Genoemd worden de 'Levensschets' in "Snikken en Grimlachjes. Poëzie uit den studententijd van Piet Paaltjens" (1867) en Hans van Straten's "Nagelaten snikken van Piet Paaltjens" (1961); Fens stelt hier zijn mening bij zoals geuit in zijn bespreking van laatstgenoemde publikatie in "De Tijd–Maasbode" dd 17.1.61. (OF: 18.1.62? JUISTE DATUM NOG TE VERIFIEREN!)
1966: IN "DE GEVESTIGDE CHAOS" (SOMS GEWIJZIGD) DOOR FENS GEBUNDELD STUK afstandelijkheid » afstand scheppende toon » distantie » toeschouwer blijvend biografische documentatie » autobiografische documentatie bloemlezing (: de selectie » keuze : het kiezen; normen bij de keuze) bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) brief (–ven) » correspondentie Busken Huet, Conrad crisis van het geloof » geloofscrisis » geloofstwijfel » afval van het geloof documentair materiaal » documentatie » document(en) » procesakte » brieven documentaire » documentaire waarde » documentaire functie dominee » voorganger » bedienaar des Woords » predikant » Episcopaals priest dood als literair motief » sterven» doodsverlangen» euthanasie als lit. motief geloof » religie » godsdienst geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden gevoel van auteur cq kunstenaar » gevoelens van of bij dichters of schrijvers HaverSchmidt, François [pseudoniem: Piet Paaltjens] ironie » ironisering » ironisch ( –e toon) » sarcastisch » afweer&ndas jeugd als mythe » kind als mythe » tot mythe gemaakt kinder– cq studentenleven Kessem, A. van melancholie » zwaarmoedig (–heid) » droefheid » neerslachtig » (levens negentiende eeuw » 19e–eeuws Nieuwenhuys, Rob [als auteur van romans: E. Breton de Nijs] preek » preken » homilie priester / dichter c.q.: dominee / dichter [SOMS OOK: domineespoëzie] protestant » protestantisme » protestant–christelijk » gereformeerd psychische gezondheid » geestelijk verward » mentale ongezondheid » gestoord Scholten, J.H. Scholten, Johannes Henricus [1811–1885; vrijzinnig theoloog] Straten, Hans van studentenjaren » –leven » –vereniging [OOK: als lit. motief] » student verdwenen historische context v. (literair) werk » onbekende context lit. werk vergankelijkheid » aftakeling» dood» sterfelijkheid» vergetelheid»vern vrijzinnig (–heid) wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze? X NOG NAZOEKEN » VERIFIEREN » CONTROLEREN!! (daarna dit trefwoord verwijderen)
  • dominee en zijn worgengel, De – / [documentaire mbt. het werk van François Haverschmidt verzorgd door] R. Nieuwenhuys

• Open originelen in nieuw venster: Deel  Deel _1  Deel _2