2001-04-07 boer, De – . Hij ploegt nog altoos voort
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2001-04-07 Portrettengalerij (plm. 1200 woorden)
Met een foto uit het Spaarnestad Fotoarchief van een rustende boer.
Het stuk speelt in op ernstige actuele problematiek van mond– en klauwzeer in Nederland (vandaar ook het gebruik van het woord 'ruimen', op dit moment officieel en veel gebezigde eufemistische term voor verplicht 'opruimen, doden' van met besmetting bedreigd vee).
Fens citeert de eerste twee strofen van Aart van der Leeuw's 'De dieren', het begin van Poot's bekende idylle van de landman en Lucebert's 'de dieren der democratie', de beroemde keerregel van Weremeus Buning's 'Ballade van den boer', regels van Bloem's 'Na de bevrijding' en Bernard ter Haar, de slotzin van een in zijn jeugd gelezen kinderboek en van een door zijn moeder gezongen lied.
Achterberg, Gerrit agrarisch » landbouw » landelijk » boer » boerderij » dorp(s) Bloem, J.C. boer als literair motief » landman of agrarisch bestaan als literair motief Chabot, Bart cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) Genesis, boek – geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden Haar, Bernard ter koe » melkkoe » (melk)koeien » vee » [OOK:] – als literair motief Leeuw, Aart van der Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] moeder van Kees Fens natuur » landschap (OOK: natuurbeschrijving) pastorale » herdersdicht » bucolische poëzie Permeke, Constant Poot, Hubert Cornelisz. stad / platteland (OOK: mondain / provinciaal) stil » stilte » rust » wat stil is » (op of net over de rand van het) zwijge streekroman » boerenroman(s) » kasteelroman(s) Streuvels, Stijn [pseudoniem voor Frank P.M. Lateur] tegenstelling schijn/ werkelijkheid (OOK: droomwereld EN: verstoorde droom) Toorop, Charley verhouding mens–dier » betrokkenheid mens–dier » (liefde–)relatie mens Weremeus Buning, J.W.F.

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2