2001-01-04 Gijsbrechts verscheiden
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2001-01-04 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Geciteerd worden de beginregels en de verzen 1829–30 van Vondel's "Gysbreght van Aemstel". Genoemd wordt het tweede boek van Vergilius' "Aeneis".
In de Volkskrant van 13.1.2001 is een lezersreactie afgedrukt: Wim Mann uit Soest prijst het stuk van Fens en memoreert hoe hijzelf "in de jaren vijftig voor het eerst kennisgemaakt [heeft] met Joost van den Vondels 'feestspel' Gijsbreght van Aemstel. Dat kwam door de inmiddels overleden Wim van Slijpe, leraar Nederlands en Duits aan de niet meer bestaande eerste Montessori–mulo in Amsterdam [...] en door de aanwezigheid van leerlingen als Ingeborg Elzevier en anderen die later het professionele toneel en concertpodium zijn opgegaan. [...]"
alexandrijn Amsterdam breuk met traditie cq in traditie» botsing traditie–vernieuwing» geen traditie dramatechnische opvattingen van Vondel » spelmogelijkheden van Vondel Fens herleest cq herlas» Fens wil (of hoopt te) herlezen» herlezing door Fens Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Gijsbrecht van Aemstel lezersreactie op Fens » (lezers)reactie(s) op (artikel van» cq brief aan) Fens Mann, Wim opvoering van Vondel's "Gysbreght van Aemstel" rooms » r.k. leven » het "rijke roomse leven" » OOK "roomse" b schoolvoorstelling Stadsschouwburg te Amsterdam toneel » drama » versdrama » OOK: voorstelling c.q. uitvoering c.q. vertolking Vergilius, Publius (Vergilius) Maro Vondel, Joost van den waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning zeventiende eeuw (–s)