2000-10-05 Remco Campert De grootheid van de zijstraat
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2000-10-05 lange bespreking\ recensie (tot plm. 2500 wrdn)
In de wekelijkse donderdagbijlage 'Kunst & Cultuur'. Met over drie kolom een blok van zes (portret)foto's van Campert (van Peter Daalderop, Michaël Ferron, Wim Ruigrok, Eddy Posthuma de Boer, Frans Schellekens en Kippa). – De ondertitel van dit stuk staat niet in de kop, maar naast de foto's.
Ter gelegenheid van de op 6 oktober te openen tentoonstelling "Al die dromen al die jaren" over leven en werk van Remco Campert (70 jaar geworden) in het letterkundig museum te Den Haag.
Fens citeert enkele gedichten: 'Zondag' uit de bundel "Bij hoog en bij laag" (1959); 'Op een besneeuwde middag...' en 'Eens sneeuwde het in de 'Beethovenstraat...' uit de verzameling "Amsterdamse dagen" (1984); en het openingsgedicht van het eerste nummer van het tijdschrift "Braak" (1950): 'dichten is liegen op een hoger plan...'. Ook haalt hij een "subtiel, om niet te zeggen elegant" hekelende uitspraak van Campert aan over het "Algemeen Dagblad", en een alinea uit een van de CAMU–columns uit de Volkskrant.
Al die dromen al die jaren (R. Campert–expositie Lett.k. Museum Den Haag 2000) Algemeen Dagblad Amsterdam Braak [tijdschrift] Campert 70 jaar, Remco – Campert, Remco column » columnisme » columnist » feuilleton(s) » feuilletonist » stuk Den Haag » Haags » 's–Gravenhage Henneman, Jeroen humor » humoristisch » humorist » humoristisch effect » SOMS: wezen van humo jodenvervolging » holocaust » jodenvernietiging » jodenhaat » pogrom(s) joodse buurt Amsterdam (OOK: – als literair motief) Kousbroek, Rudy Libertinage [tijdschrift] Museumplein (Amsterdam) » SOMS: IJsclubterrein » IJsclubgebouw Nederlands Letterkundig Museum en Documentatiecentrum te Den Haag oorlog als lit. motief » oorlogsverleden» –situatie» W.O. I of II als lit.mo oorlogsjaren 1939/40–1945 » bezettingstijd » bevrijding (en vlak daarna) tentoonstelling » expositie » overzichts– c.q. herdenkingstentoonstelling terzijde–poëzie vermenging humor en tragiek » (zwarte) humor als redmiddel » tragische humor verzwegen » onuitgesproken» gesuggereerd» ondergronds» onnadrukkelijk» Vijftig » Vijftigers » beweging van "Vijftig" willoosheid bij R. Campert (: stilstand» terzijdestaan» gebrek aan vitaliteit)

Open originelen in nieuw venster: Deel _0  Deel _1  Deel _2