1976-02-20 Blijven
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1976-02-20 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
In deze bespiegeling over o.m. "het 'waardoor' van het verdwijnen of blijven" worden behalve diverse auteurs ook enkele titels genoemd: "De heilige vreugde des levens" van Peter Aerds (omstreeks 1937), "Negen balladen" en "Maria Lecina" van Weremeus Buning, "Parlando" van Du Perron.
Aerds, Peter bibliotheek » bewaarbibliotheken» archief(–ven)\ bibliothecair depot» leesza boek met het eeuwige leven? Burssens, Gaston canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] Collem, A. van contemporaine kritiek » – receptie » – literaire kritiek contemporaine lezersreactie(s) (op literatuur uit het verleden) dode / slapende dichter(s) [c.q. auteur(s) c.q. schrijver(s)] duurzaam ? » blijvend? » wat is over 40 [of méér] jaar onthouden? Engelman, Jan herdruk » (SOMS: herziene) heruitgave(n) » hereditie(s) » nieuwe druk(ken) herwaardering (van teksten» auteurs» vorm» vormen» vormgevingsprincipes) Iependaal, Willem van levende / slapende literatuur levende / voorbije teksten (OOK: "levende" / "dode" auteurs c.q. teksten) lezer van nu / publiek van toen lezer–toen / lezer–nu (o.m.: confrontatie – / – ) marginale schrijver (–s) » tweede garnituur » middelmatige literatuur Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later Nescio [pseudoniem van J.H.F. Grönloh] Nijhoff, Martinus Ostaijen, Paul van Perron, E. du [ = Charles Edgar du – ; ps. o.m.: Duco Perkens] poëzie: dode/ levende poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk) respons » weerklank » publieke belangstelling » OOK: gelezen worden Roland Holst–van der Schalk, Henriette teruggekomen boek » nieuwe belangstelling voor boek » hervonden boek vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur verouderingsproces van literatuur » OOK: snelle afschrijving v.h. verleden verschillende lezers – verschillend oordeel: waardoor? Vos, Margot Vriesland, Victor E. van vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en) waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst) waardering [n.b.: ZIE OOK: waardeoordeel \... ! EN: waardering... !] waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning Weremeus Buning, J.W.F.