1961-03-25 Jongste publikatie van Mulisch. "Voer voor psychologen". Opstapeling van absoluutheden en enkele uitstekende stukken
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1961-03-25 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
Met over twee kolom portretfoto van Mulisch. – Tussenkop over twee kolom: Alles draait om Harry
Genoemd wordt ook "Schrijvers bloothoofds", waaruit het stuk 'Voer voor psychologen' in bewerkte vorm is overgenomen in de besproken publikatie.
associatief procédé » associatieproces » SOMS: associatief vermogen autobiografie » autobiografisch » autobiografisch karakter (c.q. –e elementen) autohagiografie beeld » beeldkracht » plastiek » plastisch » beeldenrijkdom bewerken (–ing) » inkorten » herschreven » herzien » kuisen van tekst( Bordewijk, F. (pseudoniem als dichter: Ton Ven) Deyssel, Lodewijk van [pseudoniem van Karel Johan Lodewijk Alberdingk Thijm] Dostojewski, Fjodor Michailowitsj essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & Fens als katholiek» OOK – (lijkt) als katholiek cq gelovige gestoord» beledigd Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) fictie / werkelijkheid : in biografie (OOK: fictionalisering van»in biograf.) humor » geestigheid » grap » witz » scherts » slapstick » absurd identificatie met... » beeld van personage identificatie schrijver – personage ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » ik–vergroting van dichter» auteur [OOK: zelfverheerlijking» zelfmedelijden...] jeugdervaring als literair motief » jeugdherinnering als literair motief kunstenaar (: dichter» auteur» componist) verdwijnt in (bovenpersoonlijk) werk Lou de Palingboer [eigenlijk: Lauwrens Voorthuyzen] maker / maaksel, verhouding – » verhouding schepper en zijn schepping Mulisch, Harry personage: van roman/ van (auto–) biografie plat » vulgair » grof (OOK: van taalgebruik) poëticaal » over het schrijven (zelf) schrijven » dichten als literair motief quasi diepzinnig of deskundig » kryptisch» (aanstellerig) hoogdravend» gewild relatie auteur (commentator)–(roman)personage » auteur – verteller – persona retoriek » grootspraak » taalvertoon » –vergroting » bedrog van» romanpersonage » literaire figuur » literair(e) personage(s) » romanfiguren schrijverschap » schrijvers » het schrijven » auteur (–s) » schrijver vader / zoon (c.q.: vader–zoon relatie als literair motief)
  • Voer voor psychologen / Harry Mulisch

• Open originelen in nieuw venster: Deel  Deel _1  Deel _2