1960-10-22 bij de bekroning van anton van duinkerken
Linie, De (weekblad; 30–10–1954 t.m. 10.12.1960) 1960-10-22 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
Nav. de toekenning aan Van Duinkerken van de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre een éloge op en typering van (het werk van) deze veelzijdige en diepgelovige christen–humanist.
Fens citeert het vers 'Terugdenken' uit het recente nummer van "Dietsche Warande en Belfort".
Hij noemt het Prismaboekje "Beeldenspel van Nederlandse dichters" (1957), "Verscheurde christenheid" (1937), "Het tijdperk der vernieuwing van de Noordnederlandse letterkunde" (1951), de driedelige bloemlezing "Dichters der Middeleeuwen", "Dichters der Contra–Reformatie" en "Dichters der Emancipatie"; verder vermeldt hij de pocketuitgave van Van Duinkerken's verzamelde gedichten, en zinspeelt op de studie "Het tweede plan".
aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie betrokkenheid bovennatuur op natuur EN: geen scheiding natuur/ bovennatuur bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) christen–humanisme » christen–humanist (–isch) » christelijk humanisme Constantijn Huygensprijs (van de Jan Campert–stichting) Dietsche Warande en Belfort [tijdschrift] Duinkerken, Anton van – [pseudoniem van W. Asselbergs] » W.J.M.A. Asselbergs essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & geloof » religie » godsdienst gemeenschap » (kring van) gelijkgestemden c.q. geestverwanten » groepsgevoel Jan Campert–stichting jonge Katholieken » katholieke jongeren (± 1930) journalist » journalistiek » publicist » correspondent katholieke cultuur katholieke schrijver (–s) / auteurs die katholiek zijn katholieke traditie » r.k. (kerkelijke c.q. religieuze) traditie kerkelijk gemeenschapsgevoel (OOK: religieus – ) » kerk– of geloofsgemeenschap lauwerkrans » laureaat » huldiging » eerbetoon » bekroning » ondersche Nederlandse literatuurgeschiedenis » geschiedenis v. d. Nederlandse literatuur plezier van spreker (: in formuleren » in vorm » in voordracht) Tijd, De – [dagblad, later weekblad] » De Tijd–Maasbode traditie » traditioneel » taal van de traditie » SOMS: vorm volgens conventie Verlossing » Verlosser (–smotief) X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2