1999-07-09 levenshouding gevormd door grote schrijvers, Een
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1999-07-09 bijzonder
Herdenkingsartikel met als onderlijnd rubriekkopje "Postuum" van tegen de 1000 woorden n.a.v. het recent overlijden van J.J. Overstegen, van wie een portretje voor zijn boekenkast is afgedrukt.
Van de overledene wordt behalve zijn dissertatie "Vorm of vent" (1969) genoemd het onlangs gepubliceerde "Etalage. Uit het leven van een lezer" (Fens: "zijn meest persoonlijke boek"). – Ook wordt terloops verwezen naar het (verder niet genoemde) werk van J.J. Voskuil ["Bij nader inzien" (1963; door Fens besproken in "De Tijd–Maasbode" van 31.8.63, en ter sprake gebracht in de Volkskrant dd 26.4.91)] en Frieda [sic; bedoeld is: Frida] Vogels ["De harde kern", (1992 en 1993)].
Bazlin, Roberto biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Debrot, Cola [Nicolaas] dood, Bij de – van... » ter herdenking (van de dood) van... Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] hoogleraarschap » professoraat » hoogleraar intellect » intellectueel » intellectuelen interbellum (c.q.: jaren '20 en»of '30 van de 20e eeuw) lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing literatuurtheorie » theoretische literatuurwetenschap » lit.–theor. geschoold literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren Marcus Aurelius Merlyn [tijdschrift (1962–1966)] » merlinistisch » merlinistische benadering Montaigne, Michel de necrologie » In Memoriam » obituary » herdenking van... » Levensbericht Oliveira, H.U. Jessurun d' Oversteegen, J.J. Perron, E. du [ = Charles Edgar du – ; ps. o.m.: Duco Perkens] polemiek » polemisch » polemist » discussie » gedachtenwisseling (–en) promoveren » promotie » doctoraat » promovendus » proefschrift » disse Stichting voor Vertalingen terzijde (–s) » meester van het terzijde » SOMS: apartstaand OF geïsoleerd Universiteit van Amsterdam » Athenaeum Illustre » Gemeentelijke Univ. v. A'dam universiteit van Utrecht » U.U. » OOK: R.U.U.: Rijks– Vogels, Frida Voskuil, J.J. vriendschap » (jeugd–) vriend(en) » vriendschapsbetoon (OOK: als lit. motief)

Open originelen in nieuw venster: Deel