1999-04-24 Rijksmuseum, Het
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1999-04-24 Idealen van steen (zaterdagrubriek; plm. 1000 wrd)
Met illustratie door Waldemar Post.
Genoemd worden 'Het Straatje' van Vermeer en 'De Nachtwacht' van Rembrandt. Even ter sprake komt ook de Grote Kerk van Gouda.
Avercamp, Hendrick belevingsverandering mbt. straat» straten» gebouw(en) c.q. de stad Amsterdam bloemrijk » ornament (–iek) » ornamentrijk » verfraaid » (overladen) v evenwicht » orde » geluk van het evenwicht Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] gebouw » huis » woning(en) » pand(en) » SOMS: woonsituatie » krotten & Louvre (Parijs) lyriek » lyrisch (SOMS OOK: lyrisch proza » lyrische roman » – passage) museum » musea Museumplein (Amsterdam) » SOMS: IJsclubterrein » IJsclubgebouw Nachtwacht van Rembrandt National Gallery te Londen Post, Waldemar Rijksmuseum (Amsterdam) ruimte » lichtheid » vrijheid Saenredam, Pieter symmetrie tijdgebonden betekenis c.q. effect » cultuurgebonden betekenis c.q. beleving typisch Nederlands » echt c.q. wezenlijk Nederlands Vermeer, Johannes verzameling » collectie(s)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3