1956-11-17 Belangrijke herdrukken [*]
Linie, De (weekblad; 30–10–1954 t.m. 10.12.1960) 1956-11-17 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
opmerking
*[5196]*
Met twee portretfoto's, resp. van Maurice Roelants en Maurits Dekker.
Genoemd worden tevens: de essaybundel "Van en over Maurice Roelants" (1956), Roelants' 'Over kritische normen' uit "Schrijvers, wat is er van de mens?", Marnix Gijsen's "Joachim van Babylon".
Termen
Claus, Hugo Dekker, Maurits [onder pseudoniem ook: Boris Robazki] droom » visioen(en) » hallucinatie(s) » droomkarakter » droomachtig » Duinkerken, Anton van – [pseudoniem van W. Asselbergs] » W.J.M.A. Asselbergs geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren) Gijsen, Marnix [pseudoniem van Joannes A.A. Goris, alias Zeno] Gilliams, Maurice herdruk » (SOMS: herziene) heruitgave(n) » hereditie(s) » nieuwe druk(ken) jonge mensen als literair motief » jeugd als literair motief jubileum » herdenking » verjaar– » geboorte– » sterfdag » kind als literair motief » jeugd c.q. kindersituatie als literair motief Lissens, R.F. literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing menselijke thematiek » confrontatie met levensproblemen Minne, Richard nachtmerrie » angstdroom » kwelwereld » lugubere fantasie psychische verwarring » mentale verwarring » dementie : als literair motief recensie » bespreking » boekbespreking(en) » kritiek(en) Roelants, Maurice Sartre, Jean–Paul signalering » aankondiging (her–) druk of uitgave » komt (weer) te verschijnen sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) tegenstelling schijn/ werkelijkheid (OOK: droomwereld EN: verstoorde droom) Vlaamse letterkunde» literatuur werk » baan » arbeid » OOK: werkloos (–heid) (OOK: – als literair mot Westerlinck, Albert [pseudoniem van Josephus G.M. Aerts] Woestijne, Karel van de
Besproken publikaties
  • Inc. Pius beveelt / [roman van] Maurits Dekker
  • Gebed om een goed einde / [roman van] Maurice Roelants
  • Schrijvers, wat is er van de mens? / [opstellen van] Maurice Roelants

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2