1982-01-04 Vrouwen in een tussenpositie
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1982-01-04 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met [ws.] zestiende–eeuwse afbeelding van het Amsterdamse begijnhof in 1544.
Tussenkopjes: Oorsprong; Revolutionair; Geschiedenis; Bewoners.
Na een verwijzing naar 'Zuster Symforosa' [F. Timmermans] wordt het begin in dichtvorm geciteerd van Ruusbroec's tractaat "Vanden xii beghinen". – Genoemd wordt Vestdijk's "Het proces van Meester Eckhart".
12 » het getal twaalf » OOK: twaalf uur Antonia, zuster – (laatste begijn van Amsterdam) begijn » begijntje » begijnhof » (SOMS: het Begijnhof te Amsterdam) Eckehart, Meister – geloof » religie » godsdienst getal » getallen » getallensymboliek innerlijkheid bij de Moderne Devoten (OOK: deemoed» inkeer» nederigheid...) kloosterleven » monastiek bestaan Koorn, Florence W.J. leek » leken [niet gewijd] middeleeuwen » middeleeuws Moderne Devotie OOK: Broeders & Zusters vh Gemene Leven» SOMS: IJsselkloosters Reformatie » Hervorming » SOMS: Alteratie (van Amsterdam) regulier / seculier (: kerkrechtelijke staat v kloosterlingen vs wereldheren) religieuze » maatschappelijke positie van vrouwenkloosters in middeleeuwen religieuze beleving (– beleven) » geloofsbeleving» –bewustzijn» spirit Ruusbroec, Jan van stad » steden stedebouwkundige geschiedenis » ontwikkeling van steden » opkomst van steden tussenfiguur » tussenwereld» –gebeuren» –positie» overgangsfiguu typisch Hollands » echt Nederlands veertiende eeuw » laat–middeleeuws Vestdijk, Simon Vlaams / Nederlands (Vlaanderen/ Nederland...Zuidnederlands/ Noordnederlands) vroomheid » vroomheidsideaal » devotie » vroomheidsbeleving vroomheidsgeschiedenis vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] vrouw in de middeleeuwen » vrouwen in de middeleeuwen vrouwelijke religieuze(n) » zuster(s) » non(nen) » monialen vrouwenklooster » –kloosters » kloosterleven in nonnenconventen Zeeland » Zeeuws zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)
  • Begijnhoven in Holland en Zeeland gedurende de Middeleeuwen / Florence W.J. Koorn

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3