1960-12-12 Essayistiek II
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1960-12-12 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
De eerste helft van dit stuk betreft "Literair Akkoord" 4 en geeft o.m. aan hoeveel stukken uit welk van de tijdschriften werden geselecteerd.
De tweede helft signaleert de herdruk in twee delen (met gewijzigde volgorde van de essays) van "Lier en lancet"; daarvan is nu het eerste deel verschenen. Ter sprake komen het weggelaten zijn van het stuk over Joyce en de grotere lichtheid en losheid van stijl van Vestdijk's later werk, ook zijn essays. – Genoemd worden o.m. nog de bloemlezingen "Kunst en droom" en "Door de bril van het heden", en de essaybundels "De Poolse ruiter", "Zuiverende Kroniek", "Voor en na de explosie" en "Essays in duodecimo" (: "een verzameling van Vestdijks zuiverste essays en van essays van de zuiverste soort").
[N.B.: niet alle door Vestdijk behandelde en in het stuk van Fens aldus genoemde auteurs zijn hier als trefwoord opgenomen. RM]
afgenomen betekenis van essay als literair genre » essayisten ontbreken bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) Conferentie van de Nederlandse Letteren dichter–criticus [dichter, tevens – ]: poëziebeschouwing\–kritiek door dichte Dietsche Warande en Belfort [tijdschrift] Elseviers Weekblad » Elseviers [tijdschrift] essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & Gard Sivik [later met ondertitel:] Tijdschrift voor nieuwe lezers Gids, De – [tijdschrift] Joyce, James Literair Akkoord [jaarlijks verschijnende bloemlezing] literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing Maatstaf [tijdschrift] Nieuw Vlaams Tijdschrift (NVT) ontwikkeling als auteur» van schrijver (: ontwikkeling van»in schrijverschap) Perron, E. du [ = Charles Edgar du – ; ps. o.m.: Duco Perkens] Podium » Podium 58 [literair tijdschrift] Reve, Gerard (Kornelis van het) » Simon van het Reve signalering » aankondiging (her–) druk of uitgave » komt (weer) te verschijnen tijdschrift, literair (–cultureel) – » tijdschriften » periodiek(en) Tirade [tijdschrift] Vestdijk, Simon vroeger / later werk van Vestdijk wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze?
  • Literair Akkoord 4 / [samengesteld door commissie van Conferentie der Nederlandse Letteren]

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2