1962-03-03 Epiek en Lyriek. Kijken door de gele filter. Romans van Oscar Timmers en Ankie Peypers.
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1962-03-03 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
opmerking
*[3847]*
Met fotoportret van Oscar Timmers en van Ankie Peypers.
Op beide romans heeft Fens wel wat aan te merken, al verkiest hij de wijze van schrijven van Timmers boven die van Peypers.
In de verbinding tussen epiek en lyriek (haar persoonlijke betrokkenheid verwoordend in het verhaal) slaagt Peypers in haar door Fens overigens "belangrijk" genoemd debuut niet, zoals Blaman en vooral Koolhaas dat wèl doen (bij die auteurs wordt "de reactie van de lezer verwoord, hij wordt met de schrijver in het verhaal opgenomen": "hun aanwezigheid benadrukt het verhaalgegeven niet, verinnigt het alleen".)
Termen
Blaman, Anna [pseudoniem van Johanna Petronella Vrugt] debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première eenzaamheid » eiland» isolatie» afgesloten» contactstoornis : als lit. motie Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati foto (–'s) van auteur(s) » met foto van auteur(s) geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren) geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) herinnering als literair motief » herinneringen als literair motief identificatie schrijver – personage ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » Koolhaas, A. (Anton) (= Thom Koolhaas) Peypers, Ankie reis (zwerven» trekken» onderweg» tocht» dwalen» bewegen) als literair relatie auteur (commentator)–(roman)personage » auteur – verteller – persona Timmers, Oscar verdichting » concentratie» betekenisconcentratie» –verdichting [OOK: geen & Vlaamse letterkunde» literatuur vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)
Besproken publikaties
  • Stier voor piranha's / [roman van] Oscar Timmers
  • Geen denken aan / [roman van] Ankie Peypers

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2