1996-03-30 Hans van Mierlo
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1996-03-30 Op het tweede gezicht: ism. Opland (< 1500 wrdn)
Met door Opland getekend portret (licht karikaturaal: met uniformpet) van Van Mierlo.
[In zijn rubriek in NRC–Handelsblad van 2.4.96 haakt J.L. Heldring in op dit "prachtig profiel" van Van Mierlo, als hij onder de titel "Cultuurkloof door Europa" het verschil tussen rechtlijnige protestantse en meer schipperende katholieke politieke cultuur in o.m. de Europese Unie signaleert.]
aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie AKO–literatuurprijs Bolkestein, F. (Frits) [kamerlid en fractievoorzitter VVD] Brabant » Brabants club » team » clubgeest » teamgeest D 66 » politieke partij: Democraten '66 essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & ex–rooms » –e afkomst » afval » uit r.k. kerk cq geestelijke staat (ge Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] gemeenschap » (kring van) gelijkgestemden c.q. geestverwanten » groepsgevoel genootschap » kring » vereniging » club gesprek » gedachtenwisseling » discussie tussen... » [OOK:] discussie als spel Groot Dictee der Nederlandse Taal herhaling » herhalingen [OOK: – als stijlmiddel] humor » humoristisch » humorist » humoristisch effect » SOMS: wezen van humo jezuïetencollege » jezuïetenschool jezuïetenvorming: vorming door jezuïeten EN: vorming van jezuïeten jongensboek » jongensboekachtig » jongensboekenproza jury » keuzecommissie kabinet–Kok (paars – ) » "paarse" politiek Mierlo, H.A.F.M.O. (Hans) van [D66–politicus; minister v. Buitenlandse Zaken] Nijmegen open / gesloten gemeenschap Opland [pseudoniem van Rob Wout] plezier in woord(en) » prachtige namen of woorden of formulering » taalplezier plezier van spreker (: in formuleren » in vorm » in voordracht) politiek » politicus (–ci) » beleid» bestuur» staatszaken» [OOK: retoriek » retorica» retorisch» retorische inkleding» welsprekendheid» ritueel » protocol » ceremonie » rite » etiquette » ritualisering vriendschap » (jeugd–) vriend(en) » vriendschapsbetoon (OOK: als lit. motief) zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3  Deel _4