1968-02-03 Kunst als stolling van het moment. Het moeilijke proza van Willy Roggeman
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1968-02-03 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
opmerking
*[2924]*
Met foto van Willy Roggeman.
Tussenkopjes (ingekaderd tussen horizontale lijnen): Roggeman meer kenner van literatuur dan ontdekkend schrijver; Theologie bedrijven zonder dat iets van God zichtbaar wordt.
Genoemd worden van Roggeman diens twee romans "Het goudvisje" (1963) en "Blues voor glazen blazers" (1964), en zijn bundeling van honderd korte prozastukken "Yin»Yang". – Verder komen ter sprake: "Die Verwirrungen des Zöglings Törless" en "Der Mann ohne Eigenschaften" van Musil, alsmede de invloed van Gottfried Benn en andere Duitse literatuur van de laatste halve eeuw.
Termen
alles gaat voorbij niets is voorbij Benn, Gottfried Duitse literatuur » literatuur in het Duits » Duitstalige literatuur eeuwigheidsbeleving in één ogenblik » "fietsbelmoment" (OOK: als lit. essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & gevecht met de tijd» om tijd stil te zetten» protest tegen de vergankelijkheid kunst vergoddelijkt » verabsolutering van kunst monotonie » monotoon Musil, Robert Roggeman, Willy (–Karel) schrijverschap » schrijvers » het schrijven » auteur (–s) » schrijver stilstand (v.d. tijd t.o. die vd eeuwigheid) » eeuwigheid vh voltooide "nu" taal: beperkingen (onmacht, grenzen) van de – » taal als beslagen spiegel tijd als literair motief » SOMS: zuivere tijd vergankelijkheid als literair motief (OF: aftakeling» sterfelijkheid etc ...) vertekening achteraf (door»in geschiedenis) Vlaamse letterkunde» literatuur Wispelaere, Paul de
Besproken publikaties
  • axolotl, De – / Willy Roggeman

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2