1963-09-23 P.C. Hooftprijs
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1963-09-23 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
Zie ook "Loodlijnen" (1967), p 71vv.
Genoemd worden van Theun de Vries: "Rembrandt", "Het rad der fortuin", "Stiefmoeder aarde", "Doctor José droomt vergeefs", "Eroïca", "Anna Casparii", "Het motet van de kardinaal". – Van Achterberg: "En Jezus schreef in het zand".
1967: LOODLIJNEN, cf. DE BUNDELUITGAVE VAN DIT STUK IN – Achterberg, Gerrit actualiteit » actueel » SOMS: boven de actualiteit » buiten de tijd » tijdlo beperkt aantal erkende coryfeeën Blaman, Anna [pseudoniem van Johanna Petronella Vrugt] Constantijn Huygensprijs (van de Jan Campert–stichting) Dijksterhuis, Eduard Jan Hermans, W.F. (Willem Frederik) isolatie » isolement » eilandpositie keuzemotief bij prijzenjury » keuzemotieven c.q. toekenningsbeleid bij jury Knuvelder, Gerard lauwerkrans » laureaat » huldiging » eerbetoon » bekroning » ondersche literaire clan » (literair) circuit » incrowd(–karakter) » coterie » c literatuur als maatschappelijk gebeuren» literair bedrijf» literaire markt Nescio [pseudoniem van J.H.F. Grönloh] norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie oeuvre » het begrip "oeuvre" oeuvre bekronen of meesterwerk bekronen? P.C. Hooft–prijs » SOMS: Stichting c.q. Bestuur P.C. Hooft–prijs prijzen: ereprijzen » literaire prijzen » prijsuitreiking etc. Reve, Gerard (Kornelis van het) » Simon van het Reve Rogier, L.J. Vries, Theun de Vroman, Leo waarde van ereprijs: de vorige bekroonden wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze?