1966-02-22 Drienerwolde
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1966-02-22 recensie\boekbespreking (plm. één kolom; romein)
Met enkele citaten uit het (met gemengde gevoelens) besproken boek.
citeren » citaat » motto » citaten » wijze van citeren » geciteerd wor Deyssel, Lodewijk van [pseudoniem van Karel Johan Lodewijk Alberdingk Thijm] ernst / humor Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden interbellum (c.q.: jaren '20 en»of '30 van de 20e eeuw) kritiek als dienstbaarheid » (literair) criticus als dienstbare Leeuwen, W.L.M.E. van literatuurverheerlijking memoires » herinneringen » terugblik » gedenkboek natuurbeleven » (oer–) krachten van (cq regressie in) de natuur ervaren Nijhoff, Martinus oude hiërarchie van literaire teksten persoonsverheerlijking » sterallures » cult– cq. cultuspersoonlijkheid » ico Roland Holst, Richard N. (Rik) romantische opvatting over kunstenaarschap snob » snobisme » name dropping uitgangspunt voor bespreking» vertrekpunt bij recensie » poëtica van recensent verliteratuurd leven [OOK: als literair motief] » van erg literair karakter vriendschap » (jeugd–) vriend(en) » vriendschapsbetoon (OOK: als lit. motief)
  • Avonden op Drienerwolde. Herinneringen en ontmoetingen / W.L.M.E. van Leeuwen