1995-05-27 Onder Invloed: De zee klotst voort / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-05-27 Pastiche–wedstrijd
Met karikatuur van Waldemar Post, die Kloos zal moeten voorstellen.
In de bespreking van de resultaten van de vorige opdracht: een 'Trijntje Fop' schrijven, worden geciteerd: de inzending – hors concours – van Kees Stip: 'Op een mens', en de inzendingen van Arjen Dijkgraaf: 'Op een haas', Onno Kasteelen: 'Op een stier' uit de reeks "13 manipulaties op de stier Herman", Johan Jongma: 'In Genemuiden was een koe (...)', en van de winnaar, R.J. Feenstra: 'Een oude fokstier uit Maastricht (...)'.
Volgende (en voor dit seizoen de laatste) opdracht: een versie schrijven van het sonnet 'De zee, de zee klotst voort in eindeloze deining', en dat dan "vol verveelde herinnering aan thuis, uitgaande van de landerige sfeer van het zomerse zeestrand", om "alvast vooruit te lopen op de melancholie en de stierlijke verveling die u aan al die verre stranden te wachten staan" gedurende de nu naderende zomer. (Uitslag in de Volkskrant van 1.7.95: Onder Invloed: Vakantiemonotonie.)
Dijkgraaf, Arjen Feenstra, R.J. imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild Jongma, Johan Kasteelen, Onno Kloos, Willem pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek stier Herman Stip, C. (Kees) [pseudoniem: Trijntje Fop] Trijntje Fop [pseudoniem van Kees Stip] vakantie » zomer » vakantiebesteding vakantie–depressie » vakantie–ongenoegen » –monotonie » gé verveling » niet prettig zee als literair motief c.q. als metafoor » SOMS: branding als metafoor