1995-04-01 Onder Invloed: Alles van waarde is weerloos / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-04-01 Pastiche–wedstrijd
Met karikatuur van Lucebert door W. Post.
Afgedrukt wordt "Wilhelmus van Oranje, (...)", éénstrofig gedichtje van Kees Stip, die – dit keer niet hors concours beschouwd – daarmee de prijs van de vorige opgave in de pastichewedstrijd won. (In de tekst van het stuk wordt daar nog even op ingegaan.) Ter sprake komt nog Vondel's "Princelied". Waarderend genoemd worden de inzenders J. van den Born, J.N.F. Klinkenberg, L.M. Vranken, R. Aalst, H.J. Uppelschoten en J. Giele.
In verband met de nieuwe opdracht wordt Lucebert's regel "Alles van waarde is weerloos" geciteerd (een lichtreclame op groot verzekeringskantoor te Rotterdam). De opdracht luidt: "een bestaande Nederlandse dichtregel voor te dragen, die op een bekend gebouw van een bekend Nederlands bedrijf gemonteerd zou moeten worden naar analogie van die buitengewoon toepasselijk gebleken regel van Lucebert", bv. de Rembrandt–tower te Amsterdam, het hoofdkantoor van de Rabo–bank, het gebouw van de Volkskrant.
balling » –schap » emigratie» vluchteling» vreemdeling» asielzoe Bolkestein, F. (Frits) [kamerlid en fractievoorzitter VVD] Born, Jaap van den citeren » citaat » motto » citaten » wijze van citeren » geciteerd wor familie Van Oranje » geslacht Van Oranje » Koninklijk Huis » de Oranje's imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek reclame » –zin» adverteren» –tentie» klantenwerving» propa Stip, C. (Kees) [pseudoniem: Trijntje Fop] voetbal » voetballen» voetballer» voetbalwedstrijd» SOMS mars 'Koning Voetba Vondel, Joost van den Wilhelmus [het (Nederlands volks–)lied] Willem Alexander van Oranje, prins der Nederlanden

Open originelen in nieuw venster: Deel