1995-03-04 Onder Invloed: Onze nationale hymne » 'Ik ging naar Bommel . .' DE HUISMAN DE MAN / [Kees Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-03-04 Pastiche–wedstrijd
Met karikatuur van Wilhelmus–auteur door W. Post.
Als reacties op de vorige opdracht: een pastiche op Nijhoff's 'De moeder, de vrouw' t.g.v. de recente bijna–ramp in het rivierengebied, worden meer dan honderd inzendingen gemeld, van veelal verrassend hoog niveau. Van een aantal inzenders (Jacques van Gent, Jaap van den Born – al vaker in deze rubriek genoemd – , Gerard Drukkers, J. Broer) worden geslaagd geachte fragmenten geciteerd.
Afgedrukt wordt het prijswinnende sonnet van Wia H. Post, die zoals velen deden, de hulpactie op de tv tot uitgangspunt heeft genomen (met zinspeling op het mini–schandaal veroorzakend seksistisch optreden daarin van de presentator Hennie Huisman).
De nieuwe opdracht: op de wijze van het Wilhelmus een nieuw eerste couplet voor ons volkslied te schrijven waarin problematische passages mbt. het Duitse bloed en het eren van de Spaanse koning zijn geëlimineerd.
Born, Jaap van den Huisman, Henny [show–personality op televisie] imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild Nijhoff, Martinus pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek Post, Wia H. watersnood (o.m. feb. 1995 & dec. 2004)\ overstromingen» evacuatie(s) ivm. – Wilhelmus [het (Nederlands volks–)lied]