1965-11-12 Nijd en toorn
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-11-12 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
Genoemd worden: "Bibeb & Vips"; de bijlage "Boemerang" van het Vlaamse tijdschrift "Yang"; en "Woordenlijst van de Nederlandse taal" (1954).
aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie Alene, Ludwig bastaardwoorden » vreemde woorden Bibeb [pseudoniem van Elisabeth M. Lampe–Soutberg] Boemerang. Tijdschrift voor anti–kritiek. (bijlage bij "Yang", Vlaams ts.) Campert, Remco Claeys, J. criticus » recensent (critici » recensenten) Daele, Jan E. Kruyskamp, C. literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing Maatstaf [tijdschrift] Mulisch, Harry ontoegankelijk gemaakt verleden» ontoegankelijk geworden» zoekgeraakt verleden polemiek » polemisch » polemist » discussie » gedachtenwisseling (–en) progressieve spelling » moderne spelling » nieuwe spelling purisme » purist(en) (OOK: taalpurisme) Reve, Gerard (Kornelis van het) » Simon van het Reve Roggeman, Willem M. Ruyslinck, Ward spelling » spellingskwestie spelling is visuele zaak » wij lezen het woordbeeld Vestdijk, Simon Vlaanderen » Vlaams » Vlaming(en) » Zuidnederlands » OOK: België Voorde, Urbain van de Vries en te Winkel, De – (Matthijs de Vries en L.A. te Winkel)
  • Complete of komplete chaos? De mythe van de progressieve spelling / C. Kruyskamp [opstel in Maatstaf 13e jrg., 1965–66, p 403–414.]

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2