1995-02-04 Onder Invloed: Ik ging naar Bommel / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-02-04 Pastiche–wedstrijd
Met karikatuur van Nijhoff door Waldemar Post.
Naar aanleiding van de vorige opdracht (het nieuwe boek "Over de drempel van de hoop" van K. Woytila, paus van Rome, bespreken in de stijl van kardinaal Simonis) zijn, i.t.t. eerdere opgaven met godsdienstige inslag, zeldzaam weinig inzendingen binnengekomen, en die bleven alle onder de maat; daarom geen winnaar. Er zijn ook geen citaten.
De nieuwe opdracht speelt in op actuele probleemsituatie (februari 1995): de watersnood in de rivierengebieden (de Betuwe en Limburg) en de daarmee verbonden gedwongen evacuaties. Gevraagd wordt om n.a.v. de jongste gebeurtenissen in en rond het land van de Bommelerwaard een pastiche te schrijven op het sonnet 'De moeder de vrouw' van Nijhoff.
Bommel geloof » religie » godsdienst imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild Nijhoff, Martinus ontzuiling pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek rooms–katholicisme "nog minder inspirerend dan we altijd al dachten" Simonis, J. kardinaal (en aartsbisschop van Utrecht) sonnet watersnood (o.m. feb. 1995 & dec. 2004)\ overstromingen» evacuatie(s) ivm. – Woytila, Karol » paus Johannes Paulus II