1995-01-16 vierde generatie en de tweede garnituur, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-01-16 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met portret van Frans van Hoogstraten door Arnoud van Halen.
Genoemd worden "De Navolging van Christus" (Thomas van Kempen) en "Utopia" (More). Verder de catalogus van de tentoonstelling "Leselust" (Frankfurt 1993), en de volgende schilderijen: "A Peepshow with Views of the Interior of a Dutch House" van Samuel van Hoogstraten (in de National Gallery te Londen), diens zelfportret als lezer (in Boymans–Van Beuningen), en zijn "Muntmeesters en waardijns van de Munt van Holland" in het Dordrechts Museum; voorts komen van hem nog een stilleven uit het laatstgenoemde museum ter sprake en de drie in 1651 aan keizer Ferdinand III aangeboden schilderijen.
beeldende kunst beeldende kunst en literatuur (: beeldende kunst ivm. c.q. versus literatuur) bevindelijk » piëtistisch » innerlijk » verinnerlijkt christendom biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie boekhandel » boekhandelaar » boekwinkel » boekverkoper » SOMS: bezoek aan &n burgerlijk » –heid » burgerman » –leven » –milieu » classicisme » (SOMS: – versus modernisme) dichten als vrije–tijdsactiviteit doopsgezind » dopers » remonstrants Dordrecht Dordrechts Museum familiegeschiedenis Ferdinand III van Habsburg, keizer – genootschap » kring » vereniging » club Hoogstraten, David van Hoogstraten, Dirk van Hoogstraten, Franchoys van Hoogstraten, Frans van Hoogstraten, Jan van Hoogstraten, Samuel van illusionistische schilderkunst » trompe–l'oeil immigranten uit Zuidelijke Nederlanden » immigratie uit Zuidelijke Nederlanden Jansenius » Jansenisme » jansenistisch » Port Royal Londen marginale schrijver (–s) » tweede garnituur » middelmatige literatuur More, Thomas Museum Boymans c.q. Boymans–Van Beuningen (Rotterdam) National Gallery te Londen Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw Oudaen, Joachim Pascal, Blaise portret » –ten » portretkunst » portrettering » SOMS: uiterlijk (fysio Rembrandt (Harmensz. van Rijn) Rotterdam schilderijen » gravures » tekeningen » afbeeldingen : van lezende mensen sociologische aspecten » sociologie » socioloog spel » cultuurspel » gezelschapsspel » cultuur & spel » spelen » s Thissen, Peter uitgever » uitgeverij(en) » uitgevers » uitgeven » uitgeefbeleid vergankelijkheidssymbool » vergankelijkheidsmotief » vanitas–symbool vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur vrije–tijdscultuur van de leisure class Wenen zestiende eeuw (–s) zeventiende eeuw (–s)
  • Werk, netwerk en letterwerk van de familie Van Hoogstraten in de zeventiende eeuw. Sociaal–economische en sociaal–culturele achtergronden van geletterden in de Republiek / Peter Thissen

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2