1994-12-03 Onder Invloed: Een middelnederlands kerstlied » Een bewaarplaats voor de toekomst / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1994-12-03 Pastiche–wedstrijd
Met illustratie van Waldemar Post in middeleeuwse trant: madonna met kind te Bethlehem.
Verslag van de inzendingen op de vorige opdracht (een kwatrijn in de trant van Omar Khayyam op het nieuwe Groningse museum, gebouwd door Mendini). De beste drie kwatrijnen waren van Kees Stip, die slechts hors concours wilde meedoen, maar wiens inzending wel wordt afgedrukt: "Mendini's museum", "Khayyam in Groningen", en "Advies voor museumbezoekers". De beste "echte" deelnemer was Peter de Boer uit Emmen, wiens kwatrijn "Een Perzische visie op de Groninger plezierboot" eveneens wordt afgedrukt, onder de kop "Een bewaarplaats voor de toekomst".
Met ere vermeld wordt een van de inzenders die met méér kwatrijnen aankwamen: J. Thomas; van hem (haar?) wordt er een geciteerd. Genoemd worden nog Betty Maas, Jaap van den Born's "Mendinitoren", en "Op 't nij museum ien stad" van een inzender onder pseudoniem. Gesignaleerd worden ook enkele tweetalige inzendingen: C. Bruins leverde een middeleeuwse versie extra; het duo Deetman–Eskandari leverde een Perzische versie bij (onleesbaar maar erg mooi).
Nieuwe opdracht: in middeleeuwse taal en stijl een middelnederlands kerstlied te schrijven; als aanleiding wordt Komrij's recent verschenen bloemlezing uit de middelnederlandse poëzie genoemd.
bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) Boer, Peter de Born, Jaap van den Bruins, C. Deetman–Eskandari imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild Kerstmis » kersttijd » kerstfeest » kerstnacht Komrij, Gerrit kwatrijn » Perzisch kwatrijn » kwatrijnen middeleeuwen » middeleeuws Omar Khayyam » SOMS: Nederlands Omar Kkayyam Genootschap pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek Stip, C. (Kees) [pseudoniem: Trijntje Fop] Thomas, J.