1994-10-21 Gezelschapsspel Onder Vier Ogen
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1994-10-21 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
opmerking
Geciteerd wordt een van de twee songs 'To Celia' van Ben Jonson (afkomstig van zijn toneelstuk "Volpone"); daarna nog de eerste vier regels van het zestiende sonnet van Edmund Spenser's "Amoretti".
Genoemd worden voorts W.A.P. Smits studie "Hooft en Dia" (1968); Dante's "La Vita Nuova" en Nijhoff's 'Het lied der dwaze bijen'. Gezinspeeld wordt verder op de recente beknopte biografie van Maria Tesselschade door Mieke Smits–Veldt.
Termen
cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) conventie / oorspronkelijkheid (c.q.: conventioneel / oorspronkelijk) Dante Alighieri Faverey, Hans Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fontijn, Jan H.A. gewone lezer / academische c.q. (literatuur–) wetenschappelijke lezer(s) herkenning » herkennen » thuiskomst en herkenning » herkenning van het eigene Hooft, Pieter Cornelisz individualisering v.d poëzie» v.h. dichten» v.d. literatuur» v.h. dichterscha intertextualiteit Jonson, Ben Kouwenaar, Gerrit lezer–toen / lezer–nu (o.m.: confrontatie – / – ) licht als literair motief liefde als literair motief » liefdespoëzie » liefde (–sklacht) als thema Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek Nijhoff, Martinus oog » ogen » ogenlicht : als literair motief poëzie als gezelschapsspel Provençaalse lyriek » Provençaalse dichter(s) referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] Smit, W.A.P. spel (: met gemeenschappelijke kennis) / ernst (: door oorspronkelijkheidseis) Spenser, Edmund verstandhouding auteur–lezer c.q. dichter–publiek » lezer als gespreksgenoot verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru Visscher, Maria Tesselschade Vroman, Leo zeventiende eeuw (–s)

Open originelen in nieuw venster: Deel