1993-10-02 Onder Invloed: Volksschrijver aan volksbisschop » Het groots oprichten der boortorens / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1993-10-02 Pastiche–wedstrijd
Met karikaturen door Waldemar Post van Reve en A. Roland Holst. – Gemeld worden zeventig (soms tamelijk bejaarde) inzenders n.a.v. de opdracht van de vorige keer: een pastiche op A. Roland Holst met als thema het eigentijds Noordzeegezicht.
Genoemd worden, met aanhalingen: Govert Boterblom, C.J. Klok, Jos Perry (eervolle vermelding), Jaap van den Born (idem). Winnaar is André Spruit, wiens "Aan de kust" wordt afgedrukt. Eveneens geciteerd wordt een vier–regelige, niet bekroonde inzending "Niet meer te Bergen" van Kees Stip.
Nieuwe opdracht: in de stijl van Gerard Reve een brief aan de recent als opvolger van mgr. Gijsen in Roermond benoemde bisschop Wiertz. Van Reve worden in een korte introductie mbt. zijn briefschrijverschap genoemd: "Op Weg naar het Einde" (1963) en "Brieven van een Aardappeleter" (1993).
Born, Jaap van den brief (–ven) » correspondentie briefkunst » epistolaire cultuur » brieven schrijven » epistolair genre»tale imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek Reve, Gerard (Kornelis van het) » Simon van het Reve Roland Holst, Adriaan Spruit, André Stip, C. (Kees) [pseudoniem: Trijntje Fop] Wiertz, bisschop – [bisschop van Roermond, opvolger van mgr. J. Gijsen, 1993]

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2