1994-08-19 Trage Dagen Van Het Vaderhuis, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1994-08-19 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
Geciteerd worden de eerste strofe van 'Voor–zang' uit de bundel "Het vaderhuis" van Karel van de Woestijne (1903), en aan het slot van het artikel: Bloems kwatrijn dat als motto diende voor "Media vita".
Genoemd worden de publikaties die recent door Sötemann in de besproken bundel zijn heruitgegeven: zijn levensbericht van Bloem in het "Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde" (1973) met de daarbij ook verschenen 'De chronologie van Bloems gedichten' (beide teksten in 1974 in boekvorm uitgegeven als "Over de dichter J.C. Bloem", en in 1979 opgenomen in zijn "Vier opstellen over J,C. Bloem", met het opstel 'De wereld van Media Vita' en een analyse van 'Grafschrift'). – Vermeld worden ook de tekstedities (in samenwerking met H.T.M. van Vliet) van Bloems "Gedichten" en "Verzamelde gedichten". – Verder: "De poëzie van J.C.Bloem in Europees perspectief" van J. Kamerbeek jr.
Ter sprake komt ook de verrassende populariteit van Bloems verzamelde gedichten, vergelijkbaar met die van de "Verzamelde gedichten" van Achterberg en van Marsman.
Achterberg, Gerrit Adama van Scheltema, Carl Steven biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Bloem, J.C. Bloem: relatie met ouderlijk huis Eyck, P.N. van Kamerbeek jr., J. Marsman, H. (Hendrik » Henny) Monumenta Literaria Neerlandica (reeks) ouderlijk milieu van auteur » jeugd van dichter c.q. schrijver poëticale opvattingen van Bloem beïnvloed door 'vaderhuis' (ouderlijk milieu) regel (bijzonder» favoriet» besproken» gekritiseerd» los) (: roept wereld o roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » Sötemann, A. L. (Guus) sociologische aspecten » sociologie » socioloog Verzameld Werk » Volledig(e) (Dicht)Werk(en)\ Opera Omnia» Collected Works\... Vliet, H.T.M. van Woestijne, Karel van de
  • dichter en zijn wereld, Een – . Over J.C. Bloem / A.L. Sötemann

• Open originelen in nieuw venster: Deel