1982-10-15 Hardnekkige beelden
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1982-10-15 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
opmerking
*[2046]]
[Cf. "De tweede stem" (1984), p 27–30.]
Geciteerd en besproken worden van Paul van Ostayen diens 'Marc groet 's morgens de dingen' (1925) en het begin van 'Boerecharleston' (1928); bij deze gedichten heeft Fens hardnekkige associaties met schilderkunst, resp. kubistische schilderijen en 'Bruiloftsdans' en 'Boerendans' van Breughel; Van Ostayens 'Polonaise' doet soms aan Chagall denken. Verwezen wordt naar Borgers: "Paul van Ostayen. Een documentatie", die ook voor de "Nagelaten gedichten" rijkdom aan 'picturale elementen' signaleert.
Termen
1984: DIT STUK IS IN "DE TWEEDE STEM" DOOR FENS GEBUNDELD beeldende kunst beeldende kunst en literatuur (: beeldende kunst ivm. c.q. versus literatuur) beeldende kunst in verband met literatuur Borgers, Gerrit Brueghel, Pieter (de Oude) Chagall, Marc charleston Driehoek, De – [tijdschrift] geheugen van lezer » organisatie van geheugen van lezer hardnekkige beelden (ideeën) bij lezer van poëzie Institute of Arts, Detroit kinderperspectief kubisme » kubistisch lezer geconditioneerd door 'eerste blik' Ostaijen, Paul van schilderijen / gedichten Wenen

Open originelen in nieuw venster: Deel