1982-10-15 Hardnekkige beelden | |
---|---|
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1982-10-15 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden) | |
opmerking | |
*[2046]] [Cf. "De tweede stem" (1984), p 27–30.] Geciteerd en besproken worden van Paul van Ostayen diens 'Marc groet 's morgens de dingen' (1925) en het begin van 'Boerecharleston' (1928); bij deze gedichten heeft Fens hardnekkige associaties met schilderkunst, resp. kubistische schilderijen en 'Bruiloftsdans' en 'Boerendans' van Breughel; Van Ostayens 'Polonaise' doet soms aan Chagall denken. Verwezen wordt naar Borgers: "Paul van Ostayen. Een documentatie", die ook voor de "Nagelaten gedichten" rijkdom aan 'picturale elementen' signaleert. | |
Termen | |
• 1984: DIT STUK IS IN "DE TWEEDE STEM" DOOR FENS GEBUNDELD • beeldende kunst • beeldende kunst en literatuur (: beeldende kunst ivm. c.q. versus literatuur) • beeldende kunst in verband met literatuur • Borgers, Gerrit • Brueghel, Pieter (de Oude) • Chagall, Marc • charleston • Driehoek, De – [tijdschrift] • geheugen van lezer » organisatie van geheugen van lezer • hardnekkige beelden (ideeën) bij lezer van poëzie • Institute of Arts, Detroit • kinderperspectief • kubisme » kubistisch • lezer geconditioneerd door 'eerste blik' • Ostaijen, Paul van • schilderijen / gedichten • Wenen |