1994-04-16 Onder Invloed: Adieu meisje Maij » De wederopgraving / [Fens i.s.m.:] Michaël Zeeman
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1994-04-16 Pastiche–wedstrijd
Besproken worden enkele van de talrijke Vondeleske inzendingen n.a.v. de pastiche–opdracht van de vorige maand mbt. de recente archeologische vondsten aan de N.Z.Kolk te Amsterdam; genoemd worden: Jan Verduin, P.N. van Vianen, Jaap van den Born (alweer, en wederom met ere: "Geuse–vesper voor Heer Baert"), Jannet Hortensius, en Alger Algra, wiens winnende bijdrage: "Twee fragmenten uit de kasteelroman van Joost van den Vondel, Toneelstuk tussen de vijf bedrijven door, manuscript in een put gevonden" wordt afgedrukt onder de kop "De wederopgraving".
Nieuwe opdracht: in de stijl van Jan Blokker een afscheidscolumn schrijven voor de minister van Verkeer en Waterstaat: 'Adieu meisje Maij'.
Met karikaturale portretten door Waldemar Post van een iets te jong uitgevallen typende Blokker (met Maij–Weggen uit de rook van de sigaret) en Vondel.
Algra, Alger Amsterdam archeologische opgravingen Nieuwe Zijds Kolk te Amsterdam Baart, Jan M. (stadsarcheoloog Amsterdam) Blokker, Jan Bomans, Godfried [pseudoniem o.m.: Parlevink] Born, Jaap van den Gijsbrecht van Aemstel imitatie » karikatuur » parodie » persiflage » pastiche » SOMS: gewild kasteel van de heren van Aemstel kasteelroman van Vondel Lagerweij, A. Maij–Weggen, Hanja (OOK: vertrek van minister – ) pastiche » pastiche–karakter pastichewedstrijd » pasticheprijsvraag » pasticherubriek toon en stijl van Vondel Verduin, J. (Jan) verkiezingstijd » verkiezingen » stemmen Vondel, Joost van den

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2