1986-02-21 Hoor! Hoor!
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1986-02-21 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
[cf. Een gedicht verveelt zich niet. Over poëzie", Amsterdam, Em. Querido's Uitgeverij b.v. 1987, p 99–102.]
Geciteerd worden van Hendrik de Vries: 'Na mijn reis' en (uit "Capricho's en rijmcritieken", Bussum 1946:) 'De klok sloeg twaalf hoog boven 't plein'; van Vestdijk (uit "De uiterste seconde":) de eerste twee en de laatste strofe van 'Lied'; genoemd worden nog 'Koorts' en 'Mijn broer' van De Vries; en Vestdijks bundel "Fabels met kleurkrijt". – Aanleiding tot het artikel is de bloemlezing "Hoor! Zo is nog nooit gezongen! Hoor!", hier als besproken boek opgenomen.
Achterberg, Gerrit blijvend boeiend want onoplosbaar bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) copla » copla's Dickinson, Emily gedicht als schaduw van de gestalte die altijd naar zich laat raden herlezen » herlezing » vaker lezen » herhaalde lezing koorts als literair motief lezer tot blijvende stilstand tussen bekend/ onbekend poëticaal » over het schrijven (zelf) schrijven » dichten als literair motief poëzie lezen: beweging tussen vermoeden–verstaan» samenspel aanvoelen–doorzie poëzie: goede – raakt niet op » – wordt nooit uitputtend geïnterpreteerd raadsel te raden » raadsel blijft » raadselachtigheid als teken van kwaliteit schijnbare helderheid van bekend naar onbekend vermoeden (–s) » bijgedachte(n) » OOK: mbt. betekenis verstaan: doorzien in vermoedens Vestdijk, Simon Vries, Hendrik de Wilmink, Willem A.
  • Hoor! Zo is nog nooit gezongen! Hoor! / [bloemlezing uit het werk van] Hendrik de Vries [samengesteld door] Willem Wilmink

• Open originelen in nieuw venster: Deel