1982-09-27 Dat komt alleen in de beste families voor
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1982-09-27 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met foto van de jonge Edward James achter zijn werktafel en voor een Picasso uit eigen bezit. – Tussenkopjes: Luchtkasteel; Familieroman; Verdriet; Overspel; Kunst; Alleen.
adel biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie biseksualiteit » biseksueel Dali, Salvador Edward James Foundation Edward VII, koning van Engeland Engeland » Engels » Brittannië » Brits estheet » dandy » dandyisme » estheticisme excentriek » excentriekeling(en) » zonderling » volstrekt eigenzinnig fantastisch bouwwerk » folly » kunstmatige ruïne » luchtkasteel geld » rijkdom » kapitaal gossip » roddel » gekonkel » "human interest" » roddelrubriek of & high society » society–leven » hogere (maatschappelijke) kringen James, Edward klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch kunstverzameling (–en) maecenaat » opdrachtgevers » sponsoring » patronaat » beschermheer » s Melly, George Mexico Museum Boymans c.q. Boymans–Van Beuningen (Rotterdam) nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos onvoltooid werk » onaf (–gemaakt)\ fragment» tekst fragmentarisch overgeleverd Oxford surrealisme » surrealistisch » surrealist vergeefsheid » levensvergeefsheid » zinloosheid (OOK: – als literair motief)
  • Swans reflecting Elephants / Edward James

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2