1992-03-16 Vreemdelingen tussen natuur en cultuur
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1992-03-16 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met foto uit "Met vreemde ogen" van Rob Nieuwenhuys: Baboe Engko met 'haar' beide kinderen: ('Reutji', Ruudje, en Edie Kerkhoven), omstreeks 1900. Thee–onderneming Gambung, gelegen tegen de helling van de Gunung Malabar, Preanger, West–Java.
Genoemd worden: "Komen en blijven" en "Met vreemde ogen" van Rob Nieuwenhuys. Verder Haasse's "Schaduwbeelden" en "Het geheim van Appeltern"; ook naar haar Bentinck–boeken wordt verwezen.
documentaire roman » documentaire karaktertrekken in roman c.q. verhaal fictie / waarheid (c.q. realiteit) foto » foto's » fotografie » fotokunst » fotograaf » portretfoto Haasse, Hella S. historische roman » historische thematiek » verleden als literair motief Hollander in Indië » Nederlander in Indië [ OOK: – in Indonesië ] interpretatie v.d. werkelijkheid (c.q. bedrieglijke veelvoudige werkelijkheid) Kerkhoven, (theeplanters)familie Kerkhoven, Eduard Julius Kerkhoven, Rudolf Eduard koloniale wereld » – geschiedenis» koloniaal» – verleden» SOMS: literair personage (literaire figuur) / reële (historische) persoon c.q. model Nederlands–Indië Nieuwenhuys, Rob [als auteur van romans: E. Breton de Nijs] romanvorm » romantraditie theeplanter(s) » theeplantage(s) » theecultuur (–tures) vreemdelingschap » buitenstaander » uitgestoten » paria » terzijde–pos vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)
  • Heren van de thee / door Hella Haasse

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3