1988-06-13 echo's van een ver verleden, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1988-06-13 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met afbeelding van St. Franciscus op 13e–eeuws paneel in de Bardi–kapel te Florence.
Genoemd wordt Bonaventura's "Legenda minor S. Francisci", en er is een zinspeling op Nolthenius' eerdere publikatie "Duocento".
arm / rijk (armoede / rijkdom) ; OOK: machteloosheid / macht biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie biografie of hagiografie [: – is niet hetzelfde als – ] Bonaventura Celano, Thomas van conventie / oorspronkelijkheid (c.q.: conventioneel / oorspronkelijk) Franciscus van Assisi (Sint – ) heilig » heiligheid » heilige (–n) » heiliging » sacraal historisch gebeuren » geschiedenis : getransformeerd tot fictie of verhaal Italië » Italiaans » OOK: Italiaanse geschiedenis kerkpolitiek » politiek & geloof » kerkelijke politiek c.q. organisatie kroniekschrijver(s) » kroniek(en) letterlijk lezen » letterlijke interpretatie » onbevooroordeeld lezen lezer moet zelf conclusies trekken » actieve lezer mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb middeleeuwen » middeleeuws mystiek » mysticus (–a\–i)\ mystieke ervaring [SOMS: joodse» Indische mystie Nolthenius, Hélène regel / uitzondering(en) ridderidealen als model voor Franciscus van Assisi Sabatier, Paul traditie » conventie » overlevering » (goede) oude gewoonte(n) » continu&ium vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)
  • man uit het dal van Spoleto, Een. Franciscus tussen zijn tijdgenoten / door Hélène Nolthenius

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2