1976-04-02 Hilversum 4 als cultureel berghok. Het luxe luisteren
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1976-04-02 A.L. Boom–essay
Fens luisterde naar een mis van Cavalli: "Ik kende de mis niet. Ik vond hem heel mooi, op de wijze waarop niet muzikaal geschoolde mensen – muzikaal technisch geschoold – zaken als deze mooi plegen te vinden: middels een stelsel van heel persoonlijke associaties, die eerder gevoelsassociaties dan beeldenassociaties zijn. En die worden niet in de eerste plaats gewekt door precies deze muziek, maar door wat die muziek oproept: religieuze of wellicht kerkmuziek.En daarvan niet zozeer de klanken als wel het klimaat. Er ontstaat, men excusere de terminologie, daardoor iets als een religieus welbehagen, dat niet vrij is van allerlei verfijnde culturele gevoelens, een ongebonden religieus beleven voor degenen die zich menen te kunnen permitteren van hun geld te kunnen leven. [...] En geen woord dat de klanken en hun effecten tot de orde roept: die worden nauwelijks gehoord, die zijn opgegaan in een wolk–van–niet–weten."
Met verwijzing naar het stuk van een week eerder, waarin Steiner's idee van "muziek als verblijfplaats voor religieuze emoties" eveneens ter sprake kwam.
Cavalli, Pier Francesco individuele muziekreceptie » muziekbeleving » muziekervaring kerkzang » –muziek » –lied(eren) » muziek in de liturgie » canti Klondyke » goudzoeken in Alaska muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek muziek op grammofoon» compactdisc» radio» (beluisteren) » OOK: lied(jes)... muziek: verband met tekst» muziek & taal» poëzie op muziek» tekst vs. mel muziekwaardering radio » –uitzending » –programma » SOMS: schoolradio» omroep&raq religieuze beleving (– beleven) » geloofsbeleving» –bewustzijn» spirit snobisme als literair motief Steiner, George tekst achter de muziek verdwenen » contrast (spanning) tussen tekst en muziek verschil tussen lezen v. literatuur/ luisteren naar muziek (OOK: conflict...) woord / muziek (de bibliofiele cultuur v.h. woord vs de discofiele van muziek)