1960-12-23 Striptease
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1960-12-23 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
opmerking
*[10001]*
Fens signaleert "geestelijke striptease" in de vigerende romans van (jongere) auteurs:
"De eeuw van het kind heeft zich ontwikkeld tot de eeuw van de puber."
"literatuur over onvolwassenen gelijk gesteld [...] met literatuur van onvolwassenen."
"verschil tussen projectie en expressie wordt niet gezien noch dat tussen literatuur en poging tot zelfbevrijding op papier. Het rapport heeft het tot roman gebracht."
"Men krijgt de indruk dat het opruimingswerk zelf tegenwoordig voor literatuur wordt aangezien."
"de inhoud is zo bekend, dat men hem haast modieus zou gaan noemen: afkeer van het ouderlijk milieu, zich maatschappelijk een mislukkeling voelen, onvermogen tot liefde, een beetje homo–sexualiteit, een burgerlijke huiskamer–entourage, moderne jazz – bij voorkeur platen van Charlie Parker –, sommigen behoeven daarbij nog een quasi–artistiek milieu met drank en lege feesten en enkele modewoorden als 'eindeloos' en 'groots'. Kortom dezelfde elementen, waarmee enkele straatjongens het blad 'Twen' mochten samenstellen. Er is in jaren geen zieliger voorbeeld van artistieke nulliteit bij een summum aan bluf verschenen [...]"
Zeer negatief over het besproken debuut.
Als voorbeelden van hoe bewerkte exacte waarneming wèl tot uniek en waardevol werk kan leiden worden Van het Reve's "De avonden" genoemd, en 'Spelen of sterven' uit de verhalenbundel "Overdag" van Anna Blaman.
Termen
afhankelijkheid, psychische – c.q. persoonsgebondenheid: als literair motief Baaij, Hans bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.) belijdenissen [: als genre OF: als trefwoord] Blaman, Anna [pseudoniem van Johanna Petronella Vrugt] cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) cliché–gevoelens debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première familie » –relatie(s) » gezin » [OOK:] familierelatie(s) als literair motie Fens boos» woedend» geërgerd» droef» ontstemd» hatelijk» in Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) gekunsteld » gemaakt» kunstmatig» geforceerd» onecht» aanstellerij&raq generatie (–s)\ –verschil (–len)\ –kloof » SOMS: jongeren » jeug ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » jeugdervaring als literair motief » jeugdherinnering als literair motief jeugdherinnering (–en) jonge mensen als literair motief » jeugd als literair motief jongerenliteratuur » literatuur van de jongeren [nl. van de laatste jaren] klagen » (egocentrisch) zelfbeklag » ik–gericht (OOK: – als literair motief mode in huidige literaire industrie » hype » kortstondigheid in lit. industr. modewoord » modieus begrip cq – modernisme » modetaal » SOMS: sociologenjarg modieuze elementen c.q. jargon in literaire tekst(en) c.q. toneelstuk(ken) oud / jong als literair motief (: kloof ouderen/ jongeren als lit. motief) persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief puberaal » onvolwassen » huiskamer–realisme quasi–modern Reve, Gerard (Kornelis van het) » Simon van het Reve Twen [tijdschrift] Vaandrager, C.B. (Cornelis Bastiaan) vader / zoon (c.q.: vader–zoon relatie als literair motief) X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK zestig, jaren – » jaren '60 van 20e eeuw
Besproken publikaties
  • Twen (tweemaandelijks blad voor jongeren) aankondigende folder /
  • Huilen zonder tranen / Hans Baaij

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2